Planen var att möta upp Matthews Green i Västerås en fredag förmiddag och bjuda på kaffe sittandes mot en husvägg i vårsolen! Men vädret var inte på vår sida så Skanker crew slog sig ner med den multitalangfulla Matthews Green på ett hak, och över en kaffe pratade vi om allt från hans snart 23-år i musikbranschen, till hans otroliga kunskap både för musicerande, sång, olika sound, låtskrivande, producerande och såklart om hans releasefest inför släppet av kommande plattan ”Judgement Day” 11 Mars!

DSC_0017

Matthews Green är en genuin Västeråsare, född, uppvuxen och bor fortfarande kvar. Han besitter ett gehör för musik och har sysslat med musik hela sitt liv. Hans familj var en naturfamilj och spenderade mycket tid i skogen. Hans bröder härmade fågelläten och han imiterade dom, och på så vis började otroligt nog hans musikresa. Där den fallenhet Matthews hade för gehör upptäcktes och hans mamma uppmärksammade detta och tyckte han platsade på musikskola. Sagt som gjort så gjorde han ett inträdesprov på Fryxellska skolan (Fryx) här i Västerås, det var väl i tredje eller fjärde klass och sedan började det där. Hela mellanstadiet och högstadiet gick han i musikskola och efter det blev det musiklinje. Efter studenten arbetade han ett litet tag på en fritidsgård och var lite musikansvarig och där blev han approachad av en arbetskollega som kände en tjej, Anneli Magnusson, som också höll på med musik, det visade sig vara Pandora som behövde en rappare och Matthews hoppade på blott 17 år gammal.

Matthews berättar vidare att att han under sina studier spelat en hel del instrument i kombination med sången. När han gick på Fryx så hade de tre musiklektioner i veckan redan i fyran och kravet för att få gå där var att du hade minst ett extra instrument förutom sången som de tränade på och Matthews valde fiol. Han berättar glatt om vilket tålamod hans mamma måste haft, ”de är ju en sak att spela gitarr det blir liksom inte lika surt som när du spelar fel på fiol”. I sexan började han intressera sig mer för piano och förstod då att fiol kanske inte var hans grej. Sen på musiklinjen började han förutom piano även spela slagverk och hade sången som det tredje.

Matthews gick efter musiklinjen en påbyggnadsutbildning och där som han uttrycker ”föddes producerande fröet”. Man fick ett helt rum med datorer och och helt plötsligt fick han möjlighet att börja spela in beats, trummor, bas, ja allt sånt, och det blev väldigt på riktigt, på real helt plötsligt. Samtidigt som han tyckte hela den här grejen var otroligt rolig och lärdomsfull så insåg han snart att man var tvungen att ha massa pengar för att kunna ha bra grejer att spela in på. Han berättar att han vid ett tillfälle köpte en sequencer och gjorde beats på ”men det var  jag också jävligt dålig på då” säger han och skrattar. Men Matthews fastnade för de här med att lära sig att bygga beats och låtar med olika kanaler samt mixa och sånt där. Första gången han klev in en studio och såg ett mixerbord med 58 kanaler så blev det att han diggade miljön men även förstod vad som krävdes.

Själva låtskrivandet och producerande tror han kommer naturligt för de som pysslar med musik, alla som spelar speciellt om du spelar instrument. För då lär du dig noter och lär dig att läsa noter och då måste man komma på det själv. Först kommer man på det, sedan skriver man ner det, sedan vill man även ha text till. Matthews började ganska tidigt med att skriva eget ”men dom sög ju också” säger han och brister ut i skratt igen. De var inte bra bara säger han och garvar! Man går i sexan och man skriver ju inte bra låtar när man inte har erfarenhet av något. Tack och lov finns inget kvar eller jo berättar han, det finns lite pianostycken kvar som han fått ner på noter. Då hans mamma satte bandspelaren bakom hörnet och sa sen ”jag har spelat in dig”. Då hade Matthews suttit där ett par timmar helt lost i musiken. Det är roligt att det finns kvar,”även om det också sög” säger han och ler stort.

Matthews berättar vidare om olika samarbeten han gjort under sin musik-karriär och de som slagit störst av de han gjort som låtskrivare och producent är Rednex ”Mama take me home” som kom år 2006. ”De är det som gjort livet, fått bäst effekt och blivit bäst mottaget” berättar han. Sedan har han även medverkat på annat som sålt otroligt bra, Pandoras andra skiva såldes i miljoner exemplar. Här var han bara rapparen som han säger och hade liksom inget finger med i spelet eller skrev något, men ändå miljoner exemplar! Det var även då han fick bekräftelse på pränt, men han är snabb att säga att han slår sig absolut inte på bröstet, utan han vet vad han är bra på kontra dålig på. Detta resulterar i att han inte gör saker eller släpper saker som han fortfarande har under test. Utan han är lite återhållsam förutom de han vet att han är bra på blackmusic liksom blues, gospel, soul, RnB, reggae och hiphop. Han vill känna känslan av jag i sin musik och berättar att det var nog första grejen han provade med Rednex som han upplevde ”jäkligt mycket jag, fast i bluesgrass, de va nice!”. Själv har Matthews inte släppt så mycket, han släppte en EP i början av år 2012 med fem låtar som var lite spretig och inte direkt följde en röd linje förutom att de svängde. Där den första låten från start var en hårdrocksballad som han proddade om till en ragga/dancehall-ballad på något vis och med jättesorglig text. Låten efter det är en hiphop, en lite skrytlåt. Tredje låten är eftertänksam och lite dance-orienterad om världen och så där, lite reggaevibe på refrängen. Sen är det en ren club låt fast med rockinfluenser, sen avslutar han med en funklåt. Det fanns en baktanke med spretigheten att det skulle finnas något att söka upp honom på om de ville leta efter honom. Han är nöjd med sin EP men det har aldrig gjorts några videos eller sånt till den.

På den nya plattan ”Judgement Day” som släpps 11 Mars kommer det att finnas tio spår. Matthews berättar att han härom dagen satt och lyssnade på den och och tyckte han lät som en predikant, men att det är väl ett typ drag i reggaetema och dess inställningar om hur man ska vara mot varandra och att man ska tänka på hur man beter sig mot andra, ”allt som glimmar är inte guld”. Men det är ganska mycket som är soft och mysigt, bra driv och bra sväng men inte jättehårt. Förhoppningen är att den mottages bra och att det blir en skiva man kan sätta på och låta få gå. Det är ju inte en ren reggaeskiva då Matthews berättar att han har svårt för att göra rena stilar, det blir alltid någon mashup. Musiken och prodden är ofta väldigt reggaebaserade, grundade i reggae men tänk med influenser av jazz, rock, hiphop sen sjunger han precis som han brukar. Så det är mest temat på låtarna och texterna som har den där reggaeviben, ibland hör man direkt att det är reggae. Matthews förklarar att hans texter ofta är sorgliga men att det alltid är mycket eftertänksamhet i texterna. Plattan ”Judgement day” har Matthews arbetat länge med, vissa låtar är upp mot 10 år gamla som han funnit när han letat runt i sitt register och fått känslan av att ”fan de här är ju bra”. Han har då tagit upp låten igen och proddat om den, allt vid samma tidpunkt, mixat och allt för att behålla känslan så att det låter som en helhet. Vissa låtar är gamla andra relativt nya men egentligen har skivan varit klar i 2 år. ”De är bara jag som är afrikan och reggae men inte får arslet ur vagnen” berättar han och garvar igen. Detta är ju första soloplattan han släpper där han får visa precis allt han kan inom just denna genre.

MG

När det gäller spelningar och framtid så har Matthews en en del sporadiska spelningar, här och där. Det är väl inte allt för mycket inbokat men det rör sig iallafall. Förhoppningen är att det blir mer mot sommaren. Han har en del stora grejer på gång till sommaren som han tyvärr inte kan avslöja i dagsläge, men det finns en grej han tror kommer bli väldigt bra norrut i landet där det kanske inte är lika vanligt med reggae har han känslan av. ”De känns som allt är nedåt mot södra kontinenten” säger han med glimten i ögat.

Releasefesten kommer att hållas på Nya Hattfabriken den 11 mars, på andra våningen, Hatthyllan, från klockan 22:00-03:00 och där första timmen bara inbjudna släpps in för att sedan 23:00 öppna för allmänheten. Matthews kommer köra musik givetsvis från skivan men även annat också, låtar som ingen har hört då vissa är 10,15,20-år gamla som han hottat upp lite och han utlovar mycket sång. Det kommer bli dresscode Gatsby/Bond/Jazz med år 2016 i tankarna dock inte super uppstyrd men lite fixad och så, lite blacksuits och blacktie. Förrutom Matthews kommer fyra DJ:s till att köra, Deejay Rankin som kör med honom och lite bakom Ras Daniel, sen Jay Wagner som är fantastisk bra samt Matthews kollega Jocke. Dom kallar sig för ”Don´s Of The Oldchool” när de kör då de kör mycket 90-tal och äldre. Sedan som fjärde kommer tjejen DJ Jess som är en riktigt bra selecta. DJ Jess har gått som lärling hos Matthews kollega Markus och nu kör de både ihop och hon kör även ensam. Hon är typ den första tjejen som kör hiphop/RnB/Soul, lite av den stilen och det har bara blivit jättebra mottaget. Så det blir en bra blandning på musiken, festen och folket. Kvällen till ära har Matthews komponerat sin egen drink ”The Smokey Green Horn” som enbart serveras under en liten tid av kvällen!!!!

DSC_1105

So if u wanna taste u better be there!

Skanker crew kommer givetsvis lägga ut plattan på releasedagen. Samt såklart även närvaro på releasefesten för att mingla, fota och kanske ta några kvicka frågor med intressanta människor samt smaka av och lämna omdöme på ”The Smokey Green Horn”.

 

Lämna en kommentar

Kommentarer