Efter ett kort sommaruppehåll är Veckans Soundcheck tillbaka! Här möter ni musiker runt om i Sverige och först ut efter sommaruppehållet är 37 årige Johan Kammargården, som spelar i bandet Paraden och har tidigare medverkat i Stures Dansorkester och Svenska Akademin.

Med orgel och piano bidrar han till det rytmpussel som han beskriver reggaemusiken som. Läs intervjun och bekanta dig med Johan Kammargården

 

Hallo där!

Hej själv!

Berätta lite kort om dig själv.

Jag heter då Johan Kammargården (tidigare Pettersson) och är en östgöte som på olika spår hamnat utanför Gnesta där jag bor med min fru och mina två barn. Musik har alltid funnits där – från de första inspelningarna som tioåring till turnerande runt Sverige och norden. Jag ser mig främst som låtmakare även om 99,9% stannar på mina hårddiskar. Gillar det dynamiska, meditativt malande rytmiska i reggaen.

Hur och när började du spela klaviatur?

Piano och orgel har jag haft tillgång till under min uppväxt. Spelade piano i kommunala musikskolan i några år, men ville hellre göra egna låtar än lära mig ackord och noter. Känner ännu inte att jag egentligen kan spela, men är tydligen bra på att dölja det. Och om sång är ett instrument så är det något jag alltid gjort och känner mig bekväm med.

Vad tycker du att klaviaturen har för betydelse eller för påverkan på reggaemusiken?

På det vis jag spelar orgel och piano är det mer ett dynamiskt rytminstrument än något som skapar melodier. Det är en viktig del av det rytmpussel som reggae är.

Vad är det bästa med att spela klaviatur/sjunga?

Det jag haft fördel av, eftersom jag har ett hyfsat bra bildminne, är att lära mig bilderna av ackorden och att det är så lätt att se på en klaviatur var de olika tonerna är. Inlärningskurvan är ju också relativt kort vilket kan vara bra om en snabbt vill nå resultat. Om man vill producera låtar på datorn är det en stor fördel att kunna hantera en klaviatur.

Vad gäller sången så är det i bästa fall något som ansamlar känslor. När det känns lätt och intuitivt – som tunn honung – är det mitt bästa instrument.

Vilka Ep/Album har du spelat in på?

Svenska Akademien – Tändstickor för mörkrädda Svenska Akademien – Resa sig opp Svenska Akademien – Gör det ändå Räven – Låtar som precis som jag inte riktigt passar in Stures Dansorkester – Tillvaroturist Paraden – EP Sen har jag nog någon rytm på: General Knas – Äntligen har dom rika fått det bättre Cobra Charlie – Jag kommer tappa det

Hur utvecklar du dig själv som musiker?

Genom att göra nya låtar och spela live. Det är det enda sättet för mig.

Vem är reggae-favoritmusikern genom tiderna enligt dig, och varför just hen?

Oj, här måste jag nog säga att jag inte riktigt har koll. Däremot känner jag ju många svenska reggaemusiker som är fantastiskt bra på det de gör, och har sin speciella personlighet i sitt sätt att spela. Lars på bas, Kaparn, Rock-Ove, Robin, Kenneth, Philip Neterowicz, Partillo, Viktorious, André Roots osv. Tråkigt att det bara är gubbar, men om man bortser från det så är det alltid spännande att lyssna in hur de förhåller sig till musiken.

Om du hade fått chansen att jama en kväll med ett valfritt reggaeband, vilket band hade du då valt? (internationellt)

Och här – vet jag inte alls faktiskt. Om jag ska vara helt ärlig så lyssnar jag inte så mycket på musik överhuvudtaget. Mest av utrymmesskäl – den tar redan så stor plats i mitt huvud. Jag är nog inte så jamming-kompatibel.

Har du något speciellt konsertminne från någon spelning du vill dela med dig?

Det finns mycket att välja av, och svårt att koka ned i text. Men ett fint minne är en festival på Hven kring 2005 som samlade hela göteborgsgänget (USCB, Jaqee, Jr Eric, Kapten röd, Roots Disciples osv), Governor Andy, vi i akademien och en drös skåneband. Festivalen var nog dömd att inte gå runt, men var supervälordnad, spelningarna var skitbra och mänskomiljön den bäst tänkbara.

Bästa konsert du själv varit på/Varför just den?

Jag önskar att jag gick på fler konserter än jag gör och gjort. Ett fint konsertminne som etsat sig fast är dock Etanas duett ”Blessing” när hon spelade på Öland Roots. En väldigt fin låt som blev väldigt fin live.

Vad händer till hösten?

Just nu är det väl lite ostrukturerat, men när löven börjar skifta färg väcks åter min kreativitet ur sin sommardvala. Dags för lite nya låtar kanske, och planera en ny EP med Paraden.

Något annat du vill tillägga eller berätta?

Jag skulle gärna se fler perspektiv inom reggaen, och helst av allt höra fler kvinnliga producenter och musiker. Det behövs för att ta musiken vidare inåt och utåt.

Lämna en kommentar

Kommentarer